رنگبندی کابل شبکه (استاندارد کابل لن)

رنگبندی کابل شبکه (استاندارد کابل لن)

رنگ بندی کابل شبکه یکی از فاکتورهای مهم در سوکت زدن کابل LAN است که به صورت کلی 2 استاندارد دارد:

  1. استاندارد T-568A
  2. استاندارد T-568B

منظور از رنگبندی کابل شبکه، رنگ همان 8 رشته‌ای است که داخل کابل قرار دارد و به واسطه آن کابل لن را سوکت می‌زنند. به واسطه این رنگ‌ها شما می‌توانید ترتیب قرارگیری رشته سیم‌ها را تشخیص دهید و طبق استانداردی که کابل شبکه دارد، آن را به سوکت شبکه متصل کنید.

کابل شبکه straight و crossover چه تفاوتی دارند؟

تفاوت کابل شبکه استریت و کراس اوور در نوع استاندارد آن‌ها است. در کابل شبکه straight دو سر آن یا استاندارد T-568A است یا T-568B اما در نوع crossover یک سر کابل شبکه می‌تواند استاندارد  T-568Bرا داشته باشد و سر دیگر کابل استاندارد T-568A. از هر نوع این کابل لن برای اتصال در فضای مشخصی استفاده می‌شود مثلا از نوع استریت برای اتصال روتر به کامپیوتر استفاده می‌شود اما از کابل کراس اوور برای اتصال دو کامپیتر به هم استفاده می‌شود.

تاثیر شیلد و فویل بر قیمت کابل شبکه

علاوه بر روکش خارجی که توضیح داده شد، کابل شبکه یک روکش داخلی نیز دارد که به آن شیلد گفته می‌شود. برخی از انواع کابل شبکه دارای این شیلد محافظتی هستند که به این دسته کابل STP می‌گویند. نوعی دیگر از کابل‌های شبکه نیز فاقد شیلد هستند و به آن‌ها UTP می‌گویند.

معمولا مقاومت کابل‌های UTP نسبت به STP در برابر نویز و تداخل و افت سیگنال کمتر است. نوع شیلد به کار رفته در کابل شبکه STP می‌تواند یا به صورت بافته باشد یا فویلی. نوع شیلد بافته به اختصار با حرف S و نوع فویلی را با F نمایش می‌دهیم. از نظر مقاومت شیلدهای بافته حفاظت بهتری دارند و قیمت آن‌ها نیز از نوع فویلی بیشتر است. با توضیحاتی که داده شد، نوع روکش داخلی کابل‌ شبکه به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • UTP یا U/UTP: کابل شبکه که در آن‌ها از هیچ شیلد یا فویلی استفاده نشده است.
  • STP: در این نوع کابل دور هر زوج، یک شیلد وجود دارد که معمولا از یک شیلد بافته شده‌ی بسیار نازک (Braid Screen) تشکیل شده.
  • FTP یا F/UTP: در این نوع کابل دور همه زوج‌ها یک فویل پیچیده شده اما دور تک تک زوج‌ها هیچ شیلد یا فویلی وجود ندارد.
  • S/UTP: به کابلی گفته می‌شود که یک شیلد بافته شده و فویل به دور چهار زوج وجود دارد ولی دور تک تک زوج‌ها هیچ شیلد یا فویلی وجود ندارد. این نوع کابل‌ها بیش‌تر با اسم SFTP شناخته می‌شوند.
  • S/FTP: به کابلی گفته می‌شود که یک شیلد کلی دور همه‌ی زوج‌های آن وجود دارد و علاوه‌ بر آن یک فویل هم به دور هر کدام از زوج‌ها پیچیده شده است.
  • F/FTP یا FFTP: به کابلی گفته می‌شود که به دور هر زوج تابیده و دور تمام زوج‌ها فویل پیچیده شده است.
  • U/FTP: کابل‌هایی‌اند که دور هر زوج تابیده‌اش یک فویل وجود دارد ولی هیچ شیلد یا فویلی همه‌ی زوج‌ها را نپوشانده.

بر اساس توضیحاتی که در بالا داده شد، مقاومت یک کابل لن به جنس روکش خارجی، مدل روکش داخلی و جنس مغزی بستگی دارد. از نظر مقاومت فیزیکی کابل‌های با روکش خارجی PE مقاومت بیشتری نسبت به کابل‌های PVC و LSZH دارند. اگرچه این دو جنس نیز برای فضاهای داخلی مقاومت خوبی به شما ارائه می‌دهند.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *